Partille IF utställningen ”Det här är vi”

I tre veckor i september hade Föreningsarkivet Sydvästra Götaland i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan i Partille en utställning i Partille Kulturum om Partille IF (PIF). Föreningsarkivet har utgått ifrån materialet som PIF har lämnat in till oss. Utställningen hade öppnade måndagen den 19 september och pågår i tre veckor.

Partille IF är en intressant förening eftersom de har varit aktiva inom så många idrottsgrenar. Den första idrotten som föreningen sysslade med var fotboll. 1936 bildas handbollssektionen, 1940 bildas en bandy- samt en skidsektion. Bandy spelades i föreningens regi fram till 1970 då sektionen istället gick över till landhockey och bildadePartille SC. Under åren tillkom även friidrott, bordtennis, tennis, bangolf, ishockey på programmet och 1948 bildas en damsektion i föreningen. Damsektionens representationslag har spelat i allsvenskan i både handboll såväl fotboll. På 90-talet anslöt sig Partille IBF till Partille IF men bara fyra år senare bestämde sig innebandyn för att återigen bli en fristående förening. Numera är det bara handbolls- samt fotbollssektionen som är aktiva sektioner.

Kim Källström

Den mest kände idrottare som Partille IF fostrat torde vara Kim Källström. Kim Källström började i PIF:s P 82 lag. Kims pappa Mikael Källström spelade allsvensk fotboll och i BK Häcken. Joop Le Comte berättar att det tidigt syntes att Kim hade sinne för spelet. Han ville enligt Joop alltid fram till bollen. Kim och hans lag PIF P 82 hade stora framgångar och han var en av de bästa i laget. Hösten 1996 gick han över till BK Häcken. Även i BK Häcken hade Kim stora framgångar bl. a. vann hans lag Gothia Cup. Kim blev uttagen till U 21 landslaget som 17 åring. Han var med i allsvenskan med Häcken år 2000. Den 1 feb 2000 gjorde Kim landslagsdebut. På fotbollsgalan år 2000 blev han utnämnd till årets nykomling. Kim gick senare över till Djurgården. I december 2003 blev han värvad till klubben Rennais i Frankrike. Kim blev i juni 2006 proffs i klubben Olympique Lyonnais alltså ytterligare en Fransk klubb.