Svar på Mölndals Handbollsklubb efterlystbild i Mölndals Posten

Den 29:e oktober publicerade Mölndals-Posten två fotografier från Mölndals Handbollsklubb. Här kommer en sammanfattning av den information som vi har fått från vår kunniga informanter vilken också har publicerats i Mölndals-Posten.

Mölndals handbollsklubb, Percy Svantesson. Utespelare, men på denna bild i civila kläder. Ingvar ”Kleva” Rydenfors Vänsterskytt. Senare berömd optiker i Mölndal. Ture Davidsson. Spelade i försvaret. Bengt ”Bassen” Andreasson (1926-2005). Känd för sina hårda skott. Åke Romlin. Ytter. Gunnar Persson Roy Nilsson. Lagledare för handbollslagen, men även för korgbollssatsningen på 1950-talet. Henry Johansson. Domare från Göteborg. Spelade inte i laget, men var en lojal supporter. Blev senare tränare i laget. Stig Lidhag Bengt Simson. Försvar. Bror med nr 12. Ture Johansson. Målvakt. Fadern hade åkeri i Krokslätt. Arne Simson. Försvar. Mångårig ordförande i föreningen. Far till journalisten Thomas Simson. Göte Tranberg.

Fotografiet är troligen taget i samband med det att Mölndals Handbollsklubb vann sin serie 1948. Vilket då innebär att det rör sig om säsongen 1947/1948. På bilden ser vi följande personer:

1. Percy Svantesson. Utespelare, men på denna bild i civila kläder.
  2. Ingvar ”Kleva” Rydenfors Vänsterskytt. Senare berömd optiker i Mölndal.
  3. Ture Davidsson. Spelade i försvaret.
  4. Bengt ”Bassen” Andreasson (1926-2005). Känd för sina hårda skott.
  5. Åke Romlin. Ytter.
  6. Gunnar Persson
  7. Roy Nilsson. Lagledare för handbollslagen, men även för korgbollssatsningen på 1950-talet.
  8. Henry Johansson. Domare från Göteborg. Spelade inte i laget, men var en lojal supporter. Blev senare tränare i laget.
  9. Stig Lidhag
  10. Bengt Simson. Försvar. Bror med nr 12.
  11. Ture Johansson. Målvakt. Fadern hade åkeri i Krokslätt.
  12. Arne Simson. Försvar. Mångårig ordförande i föreningen. Far till journalisten Thomas Simson.
  13. Göte Tranberg.

Göte Tranberg gav mig en liten tidsbild från dessa år. Klubben hade ingen egen träningsanläggning så de fick åka in till Svenska Mässan i Göteborg. Eftersom de var en mölndalsklubb fick de den sämsta tiden, det vill säga 23-24. För att ta sig till träningen fick de ta spårvagnen till Getebergsäng. Därifrån fick de promenera till Korsvägen. Efter träningarna blev det sedan bråttom att hinna med sista vagnen hem- Alternativet var en promenad i rådande väderlek.

Informanter: Anders Andreasson (son till nr 4), Eddie Odmyr, Thore Kristoffersson, Sven-Åke Larsson, Göte Tranberg, Tore Enemyr, Owe Brockmar och Annika Rydenfors-Savklint (dotter till nr 2)

Jonas Andersson, Föreningsarkivet