Intervju med en praktikant

Martin Andersson berättar…

Martin Andersson förtecknar Mölndals Innebandyklubbs arkiv:
”Det är mer än bara protokoll. När jag går igenom materialet, hittar jag alltfler intressanta uppgifter.”

Coronapandemin har ändrat våra liv. Martin Andersson hade en tidsbegränsad anställning på Volvos historiska arkiv som registrator, när personalen fick nyheter att många skulle få gå i en omstrukturering som följd av COVID-19 i februari 2021. Hur hamnade han här? Arif Naqvi intervjuade honom.

”Jag fick rådet att läsa för att bredda kunnandet om jag skulle eventuellt komma tillbaka.”

Han fick en plats att läsa arkivvetenskap på Göteborgs universitet. I kursen ingår en fem veckors praktikplats och han valde att göra den på Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

”Vi fick välja tre platser och de bad oss att inte rangordna, men jag ville ha praktik här, så det var mitt första val. Dessutom hade jag skrivit ett e-postmeddelande till den kursansvarige och hoppades få praktik i Mölndal.”

Varför valde du just Föreningsarkivet?

”Det är nära där jag bor och jag kände till verksamheten, men inte sett det.”

Vad har du för uppgifter här?

”Det är främst förtecknande och research, vanliga arkivuppgifter skulle jag säga. Jag går genom Mölndals Innebandyklubbs arkiv. Jag testade att registrera mig i Visual Arkiv [elektroniska förteckningsmjukvaran] igår.”

”Imorgon kommer också en av Mölndals Innebandyförenings grundare, Pontus Berger, som Jonas ska intervjua.”

Är det något som överraskade dig under praktikplatsen hittills?

”Det var en överraskning att både ni och medlemmarna är så aktiva med att samla material. Redan på andra dagen jag kom fick ni en leverans. Vi åker för att hämta material också imorgon. Många hör av sig och vill lämna material.”

”Det är också bredden på utbudet och föreningar som finns representerade: mycket politiska, kulturföreningar, körer … olika verksamheter”

Vad skulle du säga till någon som frågar om Föreningsarkivet?

”Jag skulle uppmana dem: passa på att ringa och besöka arkivet. Du kommer att bli överraskad av beståndet och bredden!”

• Arif Naqvi, 2022-02-03