Arkivens dag i Ale

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland kommer  i år att ordna Arkivens dag i Ale kulturrum i Nödinge tillsammans med Ale kommunarkiv och Älvsborgs föreningsarkiv (ÄLFA). Årets tema är ”Gränslöst” vilket känns passande med tanke på kommunens placering vid den gamla riksgränsen mellan Norge och Sverige.

Surte glasbruk cocacolaflaska
Den första coca-colaflaskan desgnad av Alexander Samuelsson på ett glasbruk i Terre Haute, Illinois, år 1915. Alexander var en tid verksam på Surte Glasbruk

Under dagen skall vi sätta fokus på källorna till kommunens historia och ger samtidigt föreningslivet i Ale en chans att presentera sin verksamhet. Några av dessa föreningar är för övrigt arkivbildare hos oss som t. ex. OK Alehof  och Alebygdens Biodlarförening.

För mer info se folder

VÄLKOMNA!