Mölndals närradioförening sände musik, intervjuer och politiska möten

I slutet av 80-talet sändes de första inslagen från Mölndals närradioföreningen. I många år användes kanalen för bland annat lokala intervjuer, musik, gudstjänster och politiska diskussioner.

Närradio infördes i Sverige på försök 1979. Först ut var Jönköping den 24 april. Under året startade försök på ytterligare 15 orter i Sverige. Anledningen till att närradion lanserades var att man ville ge föreningarna ute i landet en chans att få sina åsikter spridda.

Mölndals närradio startade med att kommunen förhörde sig kring intresset bland kommunens föreningar. Mölndals närradioförening bildades den 10 december 1986. För att en förening skulle kunna sända radio krävdes det att de blev medlemmar i närradioföreningen samt ett tillstånd från Myndigheten för press, radio och tv.

För att få i gång sändningarna behövdes en studio. En A-radioförening bildades och pengar satsades för att inreda en studio. Det fanns ett utrymme i Mölndals Folkets hus källare. Denna lokal ställdes i ordning av frivilliga krafter. Det första sändningar gick ut i etern 6 augusti 1988. Föreningen sände på frekvensen 90,7.

Bland det som sändes över etern var bland annat musikprogram, gudstjänster, livsåskådning, underhållning, samhällsinformation, politiska diskussioner, region- och kommunfullmäktigedebatter, nyheter med mera.

Lars Gahrn intervjuades

Den första mars 1989 var en närradiostudio i Mölndals stadshus tillbyggnad klar. Från och med 1993 sändes även Mölndals kommunfullmäktiges möten.

Exempel på sändande föreningar och deras sändningar är: Radio Rosen (Socialdemokraterna), Radio Azerbajdzjan, Iranska Kulturforsknings Center, Miljöpartiet, Centerns kommunkrets.

Pensionärsföreningen sände intervjuer blandat med musikinslag. Exempel på intervjuer var Lars Gahrn angående Kikåsområdet, Sven Olsson angående nykterhetsrörelsen. De sände även ett program om fanutställningen som vi på Föreningsarkivet producerade 1997.

Mölndals trafikradio

Trafikradion sände program rörande trafiksäkerhetsfrågor i Mölndals stad med musikinslag. Trafikradion rapporterade bland annat om Mölndals kommuns eventuella nedläggning av spårvagnen till Mölndal kring millennieskiftet. De hade en intervju med Jon Lisshammar och Bernt Runberg om spårvagn fyras eventuella nedläggning 1997. Enligt utredningen skulle det bli en eventuell besparing på 1–5 miljoner för Mölndals kommun. Kommunen beslutade dock i samarbete med Västtrafik att behålla spårvagnstrafiken.

Radio Plus

Radio plus sändes av Svenska kyrkan i Mölndal. Stationen sände program med jazz, klassisk musik, andakter och inblickar från församlingarnas verksamhet. Radio plus sände även kommunfullmäktige för Mölndals stad och Västra Götalands regionfullmäktige. Kanalen var reklamfri och finansierades av Svenska kyrkan i Kållereds och Fässbergs församlingar. Kanalens sista sändning var den 7 december 2015.

Närradio har haft en stor betydelse för föreningslivet och många radioprofiler har haft sin start där. Det har kanske framför allt haft stor betydelse för invandrarföreningar såsom tidigare nämnda Radio Azerbajdzjan.

Pirate Rock tog över

1993 infördes privat lokalradio (”Reklamradio”) och frekvenser auktionerades ut till företag. Det faktum att lokalradion etablerat sig påverkade helt klart närradio

Närradion har efter det haft en nedgående trend gällande sändande föreningar. En stor anledning till detta är de senaste årens digitalisering och internets framväxt vilket gör att vissa väljer att sända i andra format, som webbradio, poddar och livestream.

Dessutom har många föreningar svårt med medlemsrekrytering, och lyckas man inte hitta ideella som vill ta på sig olika uppdrag så kan det också vara svårt att hitta folk som vill svara för radiosändningar.

Mölndals närradioförening slutade sända 2015 och Pirate rock tog över frekvensen 90,7 MHz.

En hel del av närradioföreningens sändningar (Radio Plus, PRO) har levererats till Föreningsarkivet och kommer därför kunna bevaras och tillgängliggöras. Finns det någon där ute som har mer material så tar vi gärna emot även det.

Karl Bjernestad