Arkivens dag 2021 i Jonsered

Arkivens dag

i Jonsered

2021-11-13

Arkivens dag 2021 i Jonsered är ett gratis evenemang för alla åldrar i Jonsered IF:s klubbhus, Jons väg 23, lördagen den 13:e november 2021.

Det blir liveteater, föreläsningar, utställningar, och caféservering. Det ska även sändas live via Youtube nedan.

Dagen är ett samarrangemang mellan Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland med stöd från Västra Götalandsregion, Jonsereds hembygdsförening, Ett hem i Jonsered, Östhjälpen, Jonsereds IF och Partille kommun.

11:00-11.10 Invigning av ordförande.

Kaisa Blank Nordmark, ordförande för Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland är dagens moderatorn och välkomnar alla till dagens evenemang.

Föreningsarkivets utställning ska visa upp arkivmaterial från Jonsered och vidare i Partille som har samlats in och bevaras hos dem. Det ger en insikt i hur mycket finns att upptäcka i olika typer av föreningars arkiv.

11.10-11:35 Jonsered – en tillbakablick.

Lars-Inge Stomberg från Jonsereds hembygdsförening berättar om Jonsereds fabrikers och Jonsereds samhälles framväxt och utveckling.

Jonsereds hembygdsförening ska också ha en utställning där de presenterar bilder och texter som beskriver Jonsereds Fabrikers framväxt och utveckling från 1820-talet, till 1970-talet.

11:45-11:55 30 år i Rumänien och Jonsered

Ingmar Nystås från Östhjälpen talar om verksamhetens utveckling.

12:00-12:25 ”Att koka soppa på en spik.”

Hjördis Fohrman från Ett hem i Jonsered presenterar bakgrunden till deras utställning ”Från vaggan till graven – den sanna berättelsen om Sara och Frans”

Museet Ett hem i Jonsered visar hur ett arbetarhem kan sett ut i slutet av 1800-talet och en bouppteckning skulle vara en konkret illustration på innehållet i ett verkligt hem. Utställningen började med en gammal bouppteckning i farmors efterlämnade papper. Namnet på bouppteckningen, Frans Andersson, sa mig inget men min första tanke var att den ändå kunde användas för att belysa hur mycket möbler och husgeråd som fanns i ett arbetarhem omkring 1890 i Jonsered. Men sedan tog min nyfikenhet över. Vem var Frans och vem var hans hustru Sara? Vad hände med henne och deras barn? Med hjälp av en laptop och digitala arkiv kunde jag hemma i vardagsrummet kartlägga familjen. Fram växte en sann historia om flera generationers arbetare i Jonsered, med barnadödlighet, tuberkulos, kvinnors fabriksarbete och ställning under 1800-talet, emigration, ensamstående mödrar och löneskillnader mellan män och kvinnor. Pricken över i blev ett foto i farmors album som plötsligt inte föreställde fyra anonyma kvinnor utan visade sig vara Sara och hennes döttrar. Bouppteckningen blev nyckeln till en verklig berättelse om livet i Jonsered i slutet av 1800-talet där både kvinnor och män får liv. Precis det som museet Ett hem i Jonsered ska visa.

12:40-13:10 ”Det är något mellan bergen.”

Skådespelarna David Anthin, Martina Pettersson och musikant Niclas Ericsson bjuder på nedslag från en vandring i det historiska Partille. Möt Niclas Björnberg, Herman och Davida Jonsson, Ella Schmidt samt Ernst och Louise Harbeck i scener från ett svunnet Partille. Korta dramatiska scener varvas med musik och sång i denna föreställning på omkring 30 minuter.

13:25-13:50 100 års fotbollshistoria /
”Ettor och nollor som visar 100-åringen!”

Peter Eriksson, ordförande i Jonsereds IF, talar om organisationens historia samt om digitaliseringens utmaningar för arkivbildningen hos en förening och vilka utmaningar detta kan skapa för en ideell förening.

14:00-14:20 ”Att finnas eller inte finnas?” Jonsereds hus i kommunarkivet

Byggnadsantikvarien Siri Kock och kommunarkivarien Marie Engelke visar nyttan av arkivmaterial och vad som händer om inget finns att tillgå. Med hjälp av några exempel från Partille kommuns bygglovsarkiv visar vi bilder och ritningar från förr och nu och hur dessa bidrar till kunskap för såväl privatperson som myndigheter.

14:35-14:55 ”Arkiv: varför då?”

Föreningsarkivet i Sydvästra Götalands arkivchef, Jonas Andersson, förklarar vad dett innebär att arkivera och varför det är viktigt för föreningar att bevara deras protokoll, publiceringsmaterial, bilder, verksamhetsberättelser m.m.

15:00 Sammanfattning och avslutning

Moderatorn Kaisa Blank Nordmark sammanfattar dagens evenemang.

Nedladdningsbar program finns här, och affischen finns här.