Arkivens dag 2020 i Jonsered

Affish för Arkivens dag i Jonsered. Bilder från Jonsered NSF Scoutkårens arkiv.
Överst:  ”Utflykt”, 1920-talet. Fotograf okänd.
Nederst: Heimdals 24:e årsmöte i Jonsered, 1925. Fotograf: A. E. Hedlund.

Arkivens dag är ett gratis evenemang för alla åldrar i Equmeniakyrkan i Jonsered lördagen den 14:e november 2020.

Det kommer bli liveteater, föreläsningar, utställningar, och caféservering. Det sänds även live via Facebook då vi har ett begränsat antal besökare.

Dagen anordnades av Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland med stöd från Västra Götalandsregion, Jonsereds hembygdsförening, Ett hem i Jonsered, Östhjälpen, Jonsereds IF och Partille kommun.

Dagens program:

11:00 Invigning (Kaisa Blank Nordmark)
11:10 Jonsered – en tillbakablick (Lars-Inge Stomberg)
11:45 Östhjälpen och Aurora (Olle Andersson)
12:00 ”Att koka på en spik.” (Hjördis Fohrman)
12:40 ”Det är något mellan bergen.” (Skådespelare: David Anthin, Martina Pettersson)
13:25 100 års fotbollshistoria / ”Ettor och nollor som visar 100-åringen!” (Peter Eriksson)
14:00 ”Att finnas eller inte finnas?” (Marie Engelke och Siri Kock)
14:35 ”Arkiv: varför då?” (Jonas Andersson)
15:00 Sammanfattning och avslutning (Kaisa Blank Nordmark)

Mer information om programmet finns här.

Ett hem för Jonsered ställer ut bilder, och Hembygdsföreningen har en skärmutställning. Föreningsarkivet har också en utställning om Jonsereds föreningar.  Föreläsningar handlar om Jonsereds historia, Östhjälpens verksamhet, Jonseredshus i kommunarkivet, hur digitala arkiv kan användas för verklighetsbaserade utställningar, digitaliseringens utmaningar för föreningar och andra arkivbildare, Jonsereds IF:s historik, samt hur föreningar kan bevara sina arkiv. Det blir även liveteater med musik och sång samt fika. Dörrarna öppnar kl. 10.45.

Arkivens dag är gratis och ingen föranmälning behovs, men antalet fysiska besökare ska begränsas enligt hälsomyndighetens rekommendationer. Fika finns till försäljning.

Moderatorn är Kaisa Blank Nordmark, ordförande för Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Det är också ett bra tillfälle för er föreningar att tänka på hur ni sköter era gamla dokument: protokoll, bilder, rapporter, trycksaker, filmer, ritningar, hemsidor och så vidare.

Föreningsarkivet kan ta emot arkivleveranser under dagen (så att medlemmar slipper leverera det själva till deras arkivlokal i Mölndal).

Ladda ner affischen här.

Ladda ner programmet här.

Se livesändningen här från kl 11 till kl 15, 14:e november 2020.