”Tjejer, kan dom spela fotboll?”

”Tjejer, kan dom spela fotboll” med denna mening inledde Leif ”Loket” Olsson ett kåseri” i Jitex 10 år 1971 21/1-1981 21/1” .

Svaret är naturligtvis ja och nu skall du och dina bekanta bege er till Mölndals stadsmuseum där man ställer ut en utställning med detta namn. Utställningen är en samproduktion mellan Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och museet och handlar om en av Sveriges bästa fotbollslag på damsidan, Jitex BK, från Mölndal. Här har lirare som Ann Magnusson, Anette Börjesson, Anette Nicklasson, Elisabeth Leidinge, Pia Sundhage, Marika Domanski-Lyfors, Lille Persson, Eleonore Hultin, Görel Sintorn, Anna Svenjeby, Anette Hansson m. fl verkat. År 1989 var inte mindre än 8 jitexspelare aktuella för landslagsspel.

Jitex, fotboll, damer
Bortamatch mot IFK Hallsberg i bröjan av 1980-talet, Foto: Bildservice

Utställningen visas 21/2 – 8/3, men får en kickstart med en temadag 22/2 där Jonas Andersson får möjlighet att samtala med Anette Börjesson.

Jitex BK ca 1983. Fotograf: Okänd, fotboll
Jitex BK ca 1983. Fotograf: Okänd