SOAB:s fackklubb

Nu när jag är tillbaka på Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland så är min första uppgift att förteckna fackklubben på SOAB:s arkiv. SOAB var ett företag som många Mölndalsbor har en relation till och som spelade en stor roll Mölndal i nästan 200 år.

31  1651
SOAB i juli 1976. Foto Leif Augustsson.

Firman startades av Mendel Elias Delbanco som var född i Hamburg 1780 under namnet M E Delbanco. Delbanco blev aktiv  i oljeslageribranschen på 1820-talet. Från och med 1827 hade han tillstånd att driva oljekvarn i Mölndal. Vid sidan om tillverkningen av linolja gjordes även vaxduk samt färgning. Då man även drev en kritkvarn vid forsen kunde Delblanco även sälja färdig oljefärg.

I början av 1900-talet drevs en sammanslagning igenom och fabrikens namn ändrades till Svenska Oljeslageri Aktiebolaget (SOAB) 1916. Verksamheten var från starten produktion av linolja men blev efterhand mer advancerad kemiindustri med tillverkning utav färgbindemedel.

Under årens lopp ändrade företaget namn och ägare ett antal gånger men kallades ändå alltid för SOAB av Mölndalsborna. På företaget fanns även en livaktig korpidrottsförening med bland annat en skytteförening som hade en långlivad rival i pappersbruket Papyrus. Korpidrottens arkiv finns förtecknat här på Föreningsarkivet. Här finns även en stor del av företagsarkivet och en motståndsrörelse till företaget som hette Stoppa SOAB.

Till Kvarnbydagen förra året gjorde Jonas Andersson ett bildspel med titeln ”Augustsson was here” och är en skildring av Mölndals Kvarnby med omnejd från ett SOAB-perspektiv. Fotograf är Leif Augustsson (1925-1998) och skildrar tiden mellan 1964-1980. Vi tog emot delar av hans bildarkiv i en leverans från Folkrörelsernas Arkiv i Göteborg i augusti 2013.

Leif Augustsson (1925-1998) fick sin utbildning på Göteborgs tekniska institut där
han tog ingenjörsexamen i ämnet kemi. Efter utbildningen blev han anställd på
SOAB som laboratorieassistent och därefter avancerade han till laboratoriechef. Under några år i början av 1970-talet var han verksam i Stenungsund, ditt forskning och laboratorieverksamheten i företaget flyttats. I mitten 1970-talet återvände han till Mölndal som produktionschef. Augustsson var senare yrkesverksam på Volvo och innehade dessutom även antikaffär på Såggatan i Majorna.

Länk till bildspelet

SOAB i juli 1976. Foto Leif Augustsson.