Föreningsarkivet hör av sig

Hej!

Nu stundar helgen och vi tänkte passa på att uppdatera den intresserade allmänheten om vad som sker hos oss just nu.

Mina kollegor Kalle och Arif är sysselsatta med förteckningsarbete. Arif arbetar med arkivet från Bostadsrättsföreningen Görjekullen från Mölndal. Kalle håller på med att inventera arkivmaterial från Jonsereds Musikkår. Musikkåren har funnits åtminstone sedan 1860-talet och materialet består av musikarrangemang från 1800-talet och framåt. Här nedan kan ni se exempel hur detta material kan se ut.

Karl Bjernestad inventerar arkiv. Foto: Jonas Andersson

Noter från Jonsereds Musikkår. Foto: Jonas Andersson.

Under september kommer vi att medverka i två evenemang. Fredagen 2/9 anordnas Kulturnatt i Kvarnbyn och Föreningsarkivet kommer att bidra med ett bildspel med titeln ”…Ur samlingarna…” som håller på att produceras just nu. Söndagen 11/9 firas Kulturavsdagen och Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland anordnar tillsammans med Mölndals stadsmuseum en temadag om frikyrkorörelsen och dess betydelse.

När det gäller vår Youtubekanal kan jag slutligen meddela att vi har lagt upp ett nytt bildspel. Det heter Översvämningen och dokumenterar översvämningen vid luciatiden 2006.

Vi tillönskar er alla en trevlig helg!

/Jonas