Fest och glädje är temat för arkivens dag 2018-11-10 på Öckerös Hembygdsgård

2018 är ett jubileumsår i arkivvärlden. Det är 400 år sedan Riksarkivet grundades, 50 år sedan Folkrörelsernas Arkivförbund bildades och Arkivens dag fyller 20 år.

Fest och glädje är teman för arkivens dag 2018 som infaller 10:e november och firas på Öckerös Hembygdsgård med utställningar, framträdande samt föreläsningar kopplades till ”Fest och glädje” för boende i Sydvästra Götaland (Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, och Öckerö), med särskilt fokus på Öckerö kommun.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Hönö Hembygdsförening, Öckerö Hembygdsförening och Öckerö kommun välkomnar alla till en eftermiddag med musik, berättarstund, utställningar och föreläsningar på temat ”Fest och glädje”. Den äger rum i Tönns-Annas hus på Öckerö Hembygdsgård,kl. 12-16 lördagen den 10 november 2018.

Hembygdsföreningar ställer ut föremål från högtider på öarna såsom bröllop. Det blir även en berättarstund och livemusik. Samtliga stugor har öppet för visning, med Livebakning av ”bagebro” från kl 10. Samtliga stugor i Öckerö hembygdsgården har öppet för visning från kl 12.
Fika med kaffe och bagebrösmörgås till försäljning kl 12-16.

12.00: Arkivens dag öppnas
12.05: Invigningstal – Jan Utbult, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen Öckerö
12:15: Berättarstund/Tôstmörker – Britt Ljung Ingvarsson och Karin Olausson
13:15: Arkiv: vad är det? – Jonas Andersson, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland
14.00: Musikgrupp ”Quinnfôlk” spelar och sjunger visor 14:00-14:30
15.00: Bröllop förr och nu – Monica Nyström
15.30: Arkivens dag avrundas och prisutdelning
16.00: Arkivens dag avslutas
Moderator: Kaisa Blank Nordmark, Ordförande, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland

Hönö och Öckerö Hembygdsföreningar ställer ut föremål.
Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland har skärmutställning och föreningar får även lämna in material för arkivering under dagen.

Arkivens dag är gratis och ingen föranmälning behövs.

Fakta: Arkivens dag 2018 är lördag 10 november. Årets tema är ”Fest och glädje”.Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Hönö Hembygdsförening och Öckerö Hembygdsförening ordnar gratis uppträdande, föreläsningar och utställning för allmänheten i ”Tönns-Annas” på Öckerö Hembygdsgård. Öppet hus för samtliga hus på hembygdsgården.Föreläsningar om Bröllop då och nu, samt om vad ett arkiv egentligen är.Live berättarstund, musik uppträdande och bakning på gammaldags sätt. Visningar av föremål från Hönö och Öckerö Hembygdsföreningar samt skärmutställning av Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.Kaffe, smörgås och kakor ska finnas till försäljning.

Vidare pressmaterial finns på http://foreningsarkivet-svg.se/pressrum