Årsmöte med Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland

Tisdagen 29/3 avhöll Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland sitt årsmöte. Platsen var aulan i Gamla Kulturskolan. Detta var tidigare stadshuset i Mölndals stad.

Mötet inleddes med ett anförande av Staffan Bjerrhede som är verksamhetsledare inom avdelningen Studieförbundet Vuxenskolan Göteborgsregionen Sydost, ordförande i Kållereds Hembygdsförening, vice Ordförande hos oss etc. etc. etc…  Han berättade om huset vi befann oss och om två folkbildningspionjärer tillika kvinnosakskämpar; Rut Adler och Ebba Rex.

Staffan Bjerrhede föreläser
Staffan Bjerrhede föreläser. Foto Claes-j Meurling

Själva förhandlingarna leddes av Maria Martini från Centerpartiet i Mölndal med undertecknad som sekreterare.

Maria Martini och Jonas Andersson. Foto Claes-J Meurling

Valberedningen hade gjort sin hemläxa och så här är resultatet efter konstitueringen:

1. Ordförande Kaisa Blank-Nordmark, Partille
  2. v. Ordförande Staffan Bjerrhede, Kållered
  3. Kassör Petra Andersson, Kungsbacka
  4. Sekreterare Mats Frisell, Romelanda
  5. Ledamot Katarina ”Nina” Hellqvist, Mölnlycke
  6. Ersättare Leif Andersson, Skepplanda
  7. Ersättare Leif Carlsson, Mölndal
Den nya styrelsen konstituerar sig
Den nya styrelsen konstituerar sig. Fr. v. Staffan Bjerrhede, Mats Frisell, Kaisa Blank-Nordmark, Jonas Andersson (tjänsteman), Petra Andersson och Leif Carlsson. Saknas på bilden gör Katarina Hellqvist och Leif Andersson.  Foto Claes-J Meurling

Valberedningen består nu av: Boel Holgersson (Nol), Liban Wehlie (Ytterby) och Pernilla Övermark (Mölndal).

Vi fick vid mötet avtacka Kaj Johansson (Mölndal) som lämnade uppdraget som valberedare och Maria Kornevik Jakobsson (Mölnlycke) som lämnade styrelsen. Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland önskar dem all lycka till i sina framtida uppgifter.

/Jonas Andersson