Arkivens dag 2017 i Mölnlycke

”Synd och skam” är temat för årets upplaga av Arkivens dag 2017

11 november 2017, kl. 11-14 berättar Föreningsarkivet och Härryda kommunarkiv, i form av utställningar och föredrag, om hur föreningar och kommunen fått vara en positiv kraft i svåra livssituationer. Föreningsarkivet visar olika exempel från vårt upptagningsområde Sydvästra Götaland (Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, och Öckerö). Dagens huvudfokus är vår värdkommun: Härryda.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun välkomnar alla till en utställning och föreläsningar på temat ”Synd och skam”. Den äger rum i Lilla Salen på Mölnlycke Kulturhus, Biblioteksgatan 2, 435 30 Mölnlycke från klockan 11-14 lördagen den 11 november 2017.

Utställningar, föreläsningar och filmer ska ge en historisk överblick över hur socialt utsatta grupper har fått stöd eller straff, hur olika typer av föreningar har bidragit till att skapa ett väldfärdsnät, hur nykterhetsrörelsen försökte avleda människor från alkoholmissbruk, samt intressanta arkivhandlingar kopplade till sommarläger för barn, dansbanan på ”Blåbärskullen” m.m.

Talare blir Pernilla Sandblom, Majblommans kommitté; Irene Brodd, Hela Människan (RIA) och Jonas Andersson, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland. Moderator är Kaisa Blank Nordmark, ordförande i Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Arkivens dag är gratis och ingen anmälning behovs. Caféet bredvid Lilla Salen blir öppet.

AD-vykort

Vidare pressmaterial här

Arkivens dags hemsida

Fakta:
 Arkivens dag 2017 är lördag 11 november.
 Årets tema är ”Synd och skam”
 Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun ordnar gratis föreläsningar och
utställningar för allmänheten i ”Lilla Salen” på Mölnlycke Kulturhus.
 Föreläsare kommer från Härryda kommun, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland
och Hela Människan (Ria)