Lördag den 14:e november firar vi Arkivens dag i Jonsered.

Affish Arkivens dag i Jonsered

Arkivens dag 2020 infaller lördag 14:e november och firas i Equmeniakyrkan i Jonsered med utställningar, uppträdande samt föreläsningar. I år sätter vi särskilt fokus på samhället Jonsered.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Jonsereds hembygdsförening, Ett hem i Jonsered, Jonsereds IF, Östhjälpen och Partille kommun välkomnar alla till en eftermiddag med dramatiska scener, musik, sång, fika, utställningar och föreläsningar. Den äger rum i Equmeniakyrkan i Jonsered, kl. 11-15 lördagen den 14:e november 2020. Den ska även livesändas på Föreningsarkivets Facebooksida: www.facebook.com/foreningsarkivetsydvast.

Ett hem i Jonsered, Hembygdsföreningen, Jonsereds IF och Föreningsarkivet har olika slag av utställningar om olika aspekter av Jonsereds historia.

Föreläsningar också handlar om Jonsereds historia, samt Östhjälpens verksamhet, Jonseredshus i kommunarkivet, hur digitala arkiv kan användas för verklighetsbaserade utställningar, digitaliseringens utmaningar för föreningar och andra arkivbildare, Jonsereds IF:s historik, samt hur föreningar kan bevara sina arkiv.

Det blir även liveteater med musik och sång. Dörrarna öppnar kl. 10.45. Fika finns till försäljning.

Arkivens dag är gratis och ingen föranmälning behovs. Observera dock att Covid-19 restriktioner gäller för evenemanget. Hela programmet livesändas på Facebook.

Moderatorn är Kaisa Blank Nordmark, ordförande för Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Programmet och vidare pressmaterial finns på http://foreningsarkivet-svg.se/pressrum

Till evenemangets sida

Mölndals Baptistförsamling

Vi håller på att förteckna Mölndals Baptistförsamlingens arkiv.

I anslutning med detta har vi skrivit en artikel som publicerades i Mölndals-Posten (2020-03-19)

Vi har även hittat material på kinesiska som vi skulle vilja få hjälp med att översätta. Du får läsa mer här.

Dockor som skickades till Kina av Mölndals Baptistförsamlingens Juniorer, februari 1928. Fotograf: okänt. Arkivbildare: Mölndals Baptistförsamling.

Föreningen Mölndals Kvarnby

Föreningen Mölndals Kvarnby är fortsättningen på Bystämman i Mölndals Kvarnby. Bystämman hanterade på sin tid alla gemensamma angelägenheter i Kvarnbyn och fallrättigheterna i Kvarnfallet (sammanlagt 32 kvarnfall). Dessa fallrättigheter har sedan omvandlats till andelar. Under modern tid har huvuddelen av rättigheterna ägts av SOAB och AB Papyrus. Nu är det Mölndals stad som äger i princip alla andelar, men den föreningen kommer att fortsätta drivas i ideell form. Föreningens ordförande kallas fortfarande för Byålderman. Föreningen deponerar sitt arkiv hos oss i vår Arkivdepå 2 inne på Forsåkersområdet (Papyrus). Materialet sträcker sig från 1624 fram till nutid.

Arkivet har fram tills nu varit oförtecknat, men nu har Mölndals stad projektanställt en arkivarie, Johanna, som skall se till att arkivet blir förtecknat och tillgängliggjort. Projektet är tänkt att vara avslutat till början av sommaren.

Idag kom personal från Mölndals stadsarkiv och Charlotta och hämtade arkivmaterialet från Föreningsarkivets depå. Det blev sammanlagt 16 fulla flyttkartonger. De fick bistånd i arbetet av arkivchef Jonas Andersson och två av våra ideella medhjälpare, Leif Carlsson och Frode Lyngsaa. Här nedan följer lite bilder från dagens insats.

M v h

Jonas Andersson, Arkivchef Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland

Johanna m
Johanna med flyttkartonger.
Packande av arkivalier.
Arbetslaget i full fart. Arkivalierna packas i numrerade kartonger.
Tredje och sista lasset. Foto: Jonas Andersson

När det våras ibland bergen

Som flera av er säker redan vet, så uppskattar vi att komma och besöka föreningar på plats. Om ni har börjat att diskutera arkivfrågor i er förening, eller kanske redan genomfört en inventering, eller skulle vilja ha hjälp med att göra en bedömning, så kommer vi gärna ut och besöker er på plats i era lokaler. Det gäller både er som är arkivbildare sedan tidigare och hos er som ännu inte tagit steget.

För er som planerar att leverera på plats hos oss är det bra att tänka på att vi är ute och rör på oss ibland så ett telefonsamtal eller ett mail är en bra idé. Vi tar även emot digital information, även om vi ännu inte har någon färdig digitalarkivslösning, men vi arbetar på detta tillsammans med våra kollegor. Det kommer att hållas en konferens om detta i Uppsala 9/4 där föreningsarkiven och andra aktörer skall titta på olika typer av lösningar.

Ett mer traditionellt arkivmaterial. Foto: Jonas Andersson
En vanligare leverans i form av en fana från en nykterhetsloge.
Våras
Så här vill vi inte ha det. Föreningen lämnade leveransen utanför
vårt kontor utan att kontakta oss med stor risk för handlingarna. Kalle inventerar. Foto: Jonas Andersson

Vi nås via kontaktformuläret på hemsidan, via mail, telefon eller om ni hittar oss på Facebook.

Vi ses!

Personalen

Stängt onsdag torsdag 25-26 april pga. Digikult

På onsdag och torsdag den 25:e-26:e april så har  Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland stängt

eftersom vi  är på Digkult.  Digikult är en nordisk mötesplats för digitalt kulturarv i praktiken. Idén är att

skapa ett forum för alla som är intresserade av digitalt kulturarv, och att lägga fokus på praktik och resultat.

Digikult arrangeras 25-26 april 2018 i Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus, Göteborg.

magnetband Digikult