Arkivens dag 2017 i Mölnlycke

”Synd och skam” är temat för årets upplaga av Arkivens dag 2017

11 november 2017, kl. 11-14 berättar Föreningsarkivet och Härryda kommunarkiv, i form av utställningar och föredrag, om hur föreningar och kommunen fått vara en positiv kraft i svåra livssituationer. Föreningsarkivet visar olika exempel från vårt upptagningsområde Sydvästra Götaland (Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, och Öckerö). Dagens huvudfokus är vår värdkommun: Härryda.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun välkomnar alla till en utställning och föreläsningar på temat ”Synd och skam”. Den äger rum i Lilla Salen på Mölnlycke Kulturhus, Biblioteksgatan 2, 435 30 Mölnlycke från klockan 11-14 lördagen den 11 november 2017.

Utställningar, föreläsningar och filmer ska ge en historisk överblick över hur socialt utsatta grupper har fått stöd eller straff, hur olika typer av föreningar har bidragit till att skapa ett väldfärdsnät, hur nykterhetsrörelsen försökte avleda människor från alkoholmissbruk, samt intressanta arkivhandlingar kopplade till sommarläger för barn, dansbanan på ”Blåbärskullen” m.m.

Talare blir Pernilla Sandblom, Majblommans kommitté; Irene Brodd, Hela Människan (RIA) och Jonas Andersson, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland. Moderator är Kaisa Blank Nordmark, ordförande i Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Arkivens dag är gratis och ingen anmälning behovs. Caféet bredvid Lilla Salen blir öppet.

AD-vykort

Vidare pressmaterial här

Arkivens dags hemsida

Fakta:
 Arkivens dag 2017 är lördag 11 november.
 Årets tema är ”Synd och skam”
 Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun ordnar gratis föreläsningar och
utställningar för allmänheten i ”Lilla Salen” på Mölnlycke Kulturhus.
 Föreläsare kommer från Härryda kommun, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland
och Hela Människan (Ria)

SOAB vi minns byggnader, miljöer & människor

Tidigare anställda samtalar om sina minnen från SOAB, Svenska Oljeslageriaktiebolaget som en gång i tiden låg i Mölndal.

Eventet går av stapeln onsdagen den 8:e november 18:30, Kvarnbygatan 12.

Kom och ta del av historik, bilder och minnen!

Fri entré. Extraöppet i muséet och Forscaféet fram till programstart.

Länk till Föreningsarkivets Facebook event: SOAB – Vi minns byggnader, miljöer och människor

Affisch SOAB – Vi minns byggnader, miljöer och människor

Bildspel om SOAB

SOAB på vintern

bildspelet på länken ovan ”Augustsson was here” är en skildring av Mölndals Kvarnby med omnejd från ett SOAB-perspektiv. SOAB är en förkortning för Svenska Oljeslageri Aktiebolaget som grundades år 1916 och hade sitt huvudkontor i Mölndal, samt en fabrik. Företagets mölndalsdel hade sitt ursprung i det oljeslageri som drogs igång i Mölndals Kvarnby av Mendel Elias Delbanco år 1827. Vi bevarar delar av SOAB:s arkiv inom ramen för vår enhet Industrihistoriskt Arkiv.

Fotograf är Leif Augustsson (1925-1998) och skildrar tiden mellan 1964-1980. Vi tog emot delar av hans bildarkiv i en leverans från Folkrörelsernas Arkiv i Göteborg i augusti 2013. Här följer en kort levnadbeskrivning av Leif:

Leif Augustsson (1925-1998) fick sin utbildning på Göteborgs tekniska institut där
han tog ingenjörsexamen i ämnet kemi. Efter utbildningen blev han anställd på
SOAB som laboratorieassistent och därefter avancerade han till laboratoriechef. Under några år i början av 1970-talet var han verksam i Stenungsund, ditt forskning och laboratorieverksamheten i företaget flyttats. I mitten 1970-talet återvände han till Mölndal som produktionschef. Augustsson var senare yrkesverksam på Volvo och innehade dessutom även antikaffär på Såggatan i Majorna.

Hans stora intresse var Göteborgs historia, vilket ledde till engagemang i Göteborgs hembygdsförbund och Föreningen Gamla Masthuggspojkar. Särskilt värnade han om stadsbilden och var motståndare till det myckna rivandet under 1960-1970-talen. Bevarandet av Mölndals Kvarnby var en fråga som han också ivrigt arbetade för.

Utställning och bildspel om Partille IF

Föreningsarkivet publicerar idag ett bildspel och en utställning på Digitalt Museum om Partille Idrottsförening. Länk till utställningen.
Föreningen som bildades på 1920-talet har haft en mycket omfattande verksamhet och har under åren exempelvis haft sektioner i följande idrotter:
Fotboll, handboll, friidrott, tennis, bordtennis, skidor, vinteridrott.
Bildspelet finns nedan och på denna länk.

Föreningsarkivet årsmöte närmar sig 21 mars

Föreningsarkivets årsmöte kommer att gå av stapeln tisdagen den 21 mars 2016 klockan 18.30 i Utställningshallen, Kulturum, Gamla Kronvägen 56, Partille.

I anslutning till förhandlingarna kommer vi att bjudas på en föresläsning om och uppvisning av medeltida dans av tre dansanta museipedagoger från
Lödöse museum. De skall bland annat berätta om hur man, utifrån arkivkällor, kan rekonstruera bortglömda danser. Detta vill ni inte missa!

Lucia i Mölndal 1927

Dagen till ära uppmärksammar Föreningsarkivet ett Lucia i Mölndal som gick av stapeln för nästan 90 år sedan. Fotografiet nedan visar ungdomar verksamma i nykterhetsföreningen Verdandi som 1927 anordnade en  luciafest i lokalen ”Duveslaget” uppe på Glasberget.

Lucia i Mölndal Verdandi 1927

Luciatåg 1927

Mölndalsavdelningen av Verdandi Mölndals framtid bildades 1906 på initiativ av Socialdemokraternas ungdomsklubb som hade bildats året innan.

Det tidiga 1900-talet var en orolig tid med stora politiska oroligheter både globalt och lokalt i Mölndal. Verdandi bildades som arbetarrörelsens nykterhetsorganisation och kämpade för att minska alkoholkonsumtionen hos arbetarna. På gamla torget fanns det en korg som var mycket populär bland arbetarna i Mölndal.

Krogen var mycket illa sedd av Verdandi dels på grund av att arbetarna lade sina löner på alkohol och dels på grund av att många kunderna blev så berusade att fylleriböterna uppgick till hela 800 kronor. Denna summa var en sannerligen betydande med tanke på den tidens jämförelsevis mycket låga löner. En anledning till att summan var så hög kunde dock var krogens geografiska läge i stort sett vägg i vägg med polishuset och arresten.

Föreningen anordnade en demonstration mot klubben 1906 där 500 personer deltog och senare lyckades de i kommunikation med myndigheterna få tillståndet indraget till klubben. Under denna period var det även en stor diskussion om en socalist skulle berusa sig med alkoholaktiga drycker.

Föreningen anordnade även studieverksamhet i ett brett spektrum av ämnen. Bland dessa kan nämnas hembygdskunskap, Esperanto och föreningskunskap. Diskussioner anordnades även av föreningen ett intressant exempel var på ämnet kvinnans politiska rösträtt som lyckligvis blev ett faktum i Sverige, men först 1921.

Föreningsarkivet hör av sig

Hej!

Nu stundar helgen och vi tänkte passa på att uppdatera den intresserade allmänheten om vad som sker hos oss just nu.

Mina kollegor Kalle och Arif är sysselsatta med förteckningsarbete. Arif arbetar med arkivet från Bostadsrättsföreningen Görjekullen från Mölndal. Kalle håller på med att inventera arkivmaterial från Jonsereds Musikkår. Musikkåren har funnits åtminstone sedan 1860-talet och materialet består av musikarrangemang från 1800-talet och framåt. Här nedan kan ni se exempel hur detta material kan se ut.

Karl Bjernestad inventerar arkiv. Foto: Jonas Andersson

Noter från Jonsereds Musikkår. Foto: Jonas Andersson.

Under september kommer vi att medverka i två evenemang. Fredagen 2/9 anordnas Kulturnatt i Kvarnbyn och Föreningsarkivet kommer att bidra med ett bildspel med titeln ”…Ur samlingarna…” som håller på att produceras just nu. Söndagen 11/9 firas Kulturavsdagen och Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland anordnar tillsammans med Mölndals stadsmuseum en temadag om frikyrkorörelsen och dess betydelse.

När det gäller vår Youtubekanal kan jag slutligen meddela att vi har lagt upp ett nytt bildspel. Det heter Översvämningen och dokumenterar översvämningen vid luciatiden 2006.

Vi tillönskar er alla en trevlig helg!

/Jonas

En dag i skogen

Föreningsarkivet har många intressanta bilder i våra samlingar, men många av dem vet vi ganska lite om. Nu tänkte vi passa på att efterlysa information om en serie bilder som är tagna vid samma tillfälle och är hämtade från AB Papyrus arkiv. Fotograf är Studio Wezäta.

Bilderna, som kommer att visas här nedan skilldrar en skogsavverkning som skedde 8/10 1952. Vår hypotes är att den skedde någonstans i Halland, kanske i trakten av Ätran. Företaget ägde skogsfastigheter här nere. Nu vill vi veta:

Var är bilderna tagna? Vilka är personerna på bilderna?

Hör av er…

S14Fam_6128_2405

S14Fam_6127_2404

Forsen brusar

S14Fam_6126_2404

S14Fam_6082_2389

S14Fam_6079_2388

S14Fam_6080_2389

S14Fam_6081_2389

S14Fam_6129_2405

S14Fam_6130_2405

S14Fam_6131_2406

S14Fam_6132_2406

S14Fam_6133_2406

Ni kan även hitta dessa bilder på Digitalt Museum där ni kan kommentera dem direkt.

M v h

Jonas