Fest och glädje är temat för arkivens dag 2018-11-10 på Öckerös Hembygdsgård

2018 är ett jubileumsår i arkivvärlden. Det är 400 år sedan Riksarkivet grundades, 50 år sedan Folkrörelsernas Arkivförbund bildades och Arkivens dag fyller 20 år.

Fest och glädje är teman för arkivens dag 2018 som infaller 10:e november och firas på Öckerös Hembygdsgård med utställningar, framträdande samt föreläsningar kopplades till ”Fest och glädje” för boende i Sydvästra Götaland (Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, och Öckerö), med särskilt fokus på Öckerö kommun.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Hönö Hembygdsförening, Öckerö Hembygdsförening och Öckerö kommun välkomnar alla till en eftermiddag med musik, berättarstund, utställningar och föreläsningar på temat ”Fest och glädje”. Den äger rum i Tönns-Annas hus på Öckerö Hembygdsgård,kl. 12-16 lördagen den 10 november 2018.

Hembygdsföreningar ställer ut föremål från högtider på öarna såsom bröllop. Det blir även en berättarstund och livemusik. Samtliga stugor har öppet för visning, med Livebakning av ”bagebro” från kl 10. Samtliga stugor i Öckerö hembygdsgården har öppet för visning från kl 12.
Fika med kaffe och bagebrösmörgås till försäljning kl 12-16.

12.00: Arkivens dag öppnas
12.05: Invigningstal – Jan Utbult, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen Öckerö
12:15: Berättarstund/Tôstmörker – Britt Ljung Ingvarsson och Karin Olausson
13:15: Arkiv: vad är det? – Jonas Andersson, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland
14.00: Musikgrupp ”Quinnfôlk” spelar och sjunger visor 14:00-14:30
15.00: Bröllop förr och nu – Monica Nyström
15.30: Arkivens dag avrundas och prisutdelning
16.00: Arkivens dag avslutas
Moderator: Kaisa Blank Nordmark, Ordförande, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland

Hönö och Öckerö Hembygdsföreningar ställer ut föremål.
Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland har skärmutställning och föreningar får även lämna in material för arkivering under dagen.

Arkivens dag är gratis och ingen föranmälning behövs.

Fakta: Arkivens dag 2018 är lördag 10 november. Årets tema är ”Fest och glädje”.Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Hönö Hembygdsförening och Öckerö Hembygdsförening ordnar gratis uppträdande, föreläsningar och utställning för allmänheten i ”Tönns-Annas” på Öckerö Hembygdsgård. Öppet hus för samtliga hus på hembygdsgården.Föreläsningar om Bröllop då och nu, samt om vad ett arkiv egentligen är.Live berättarstund, musik uppträdande och bakning på gammaldags sätt. Visningar av föremål från Hönö och Öckerö Hembygdsföreningar samt skärmutställning av Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.Kaffe, smörgås och kakor ska finnas till försäljning.

Vidare pressmaterial finns på http://foreningsarkivet-svg.se/pressrum

Stängt onsdag torsdag 25-26 april pga. Digikult

På onsdag och torsdag den 25:e-26:e april så har  Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland stängt

eftersom vi  är på Digkult.  Digikult är en nordisk mötesplats för digitalt kulturarv i praktiken. Idén är att

skapa ett forum för alla som är intresserade av digitalt kulturarv, och att lägga fokus på praktik och resultat.

Digikult arrangeras 25-26 april 2018 i Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus, Göteborg.

magnetband Digikult

Arkivens dag 2017 i Mölnlycke

”Synd och skam” är temat för årets upplaga av Arkivens dag 2017

11 november 2017, kl. 11-14 berättar Föreningsarkivet och Härryda kommunarkiv, i form av utställningar och föredrag, om hur föreningar och kommunen fått vara en positiv kraft i svåra livssituationer. Föreningsarkivet visar olika exempel från vårt upptagningsområde Sydvästra Götaland (Ale, Härryda, Kungälv, Mölndal, Partille, och Öckerö). Dagens huvudfokus är vår värdkommun: Härryda.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun välkomnar alla till en utställning och föreläsningar på temat ”Synd och skam”. Den äger rum i Lilla Salen på Mölnlycke Kulturhus, Biblioteksgatan 2, 435 30 Mölnlycke från klockan 11-14 lördagen den 11 november 2017.

Utställningar, föreläsningar och filmer ska ge en historisk överblick över hur socialt utsatta grupper har fått stöd eller straff, hur olika typer av föreningar har bidragit till att skapa ett väldfärdsnät, hur nykterhetsrörelsen försökte avleda människor från alkoholmissbruk, samt intressanta arkivhandlingar kopplade till sommarläger för barn, dansbanan på ”Blåbärskullen” m.m.

Talare blir Pernilla Sandblom, Majblommans kommitté; Irene Brodd, Hela Människan (RIA) och Jonas Andersson, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland. Moderator är Kaisa Blank Nordmark, ordförande i Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Arkivens dag är gratis och ingen anmälning behovs. Caféet bredvid Lilla Salen blir öppet.

AD-vykort

Vidare pressmaterial här

Arkivens dags hemsida

Fakta:
 Arkivens dag 2017 är lördag 11 november.
 Årets tema är ”Synd och skam”
 Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland och Härryda kommun ordnar gratis föreläsningar och
utställningar för allmänheten i ”Lilla Salen” på Mölnlycke Kulturhus.
 Föreläsare kommer från Härryda kommun, Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland
och Hela Människan (Ria)

SOAB vi minns byggnader, miljöer & människor

Tidigare anställda samtalar om sina minnen från SOAB, Svenska Oljeslageriaktiebolaget som en gång i tiden låg i Mölndal.

Eventet går av stapeln onsdagen den 8:e november 18:30, Kvarnbygatan 12.

Kom och ta del av historik, bilder och minnen!

Fri entré. Extraöppet i muséet och Forscaféet fram till programstart.

Länk till Föreningsarkivets Facebook event: SOAB – Vi minns byggnader, miljöer och människor

Affisch SOAB – Vi minns byggnader, miljöer och människor

Bildspel om SOAB

SOAB på vintern

bildspelet på länken ovan ”Augustsson was here” är en skildring av Mölndals Kvarnby med omnejd från ett SOAB-perspektiv. SOAB är en förkortning för Svenska Oljeslageri Aktiebolaget som grundades år 1916 och hade sitt huvudkontor i Mölndal, samt en fabrik. Företagets mölndalsdel hade sitt ursprung i det oljeslageri som drogs igång i Mölndals Kvarnby av Mendel Elias Delbanco år 1827. Vi bevarar delar av SOAB:s arkiv inom ramen för vår enhet Industrihistoriskt Arkiv.

Fotograf är Leif Augustsson (1925-1998) och skildrar tiden mellan 1964-1980. Vi tog emot delar av hans bildarkiv i en leverans från Folkrörelsernas Arkiv i Göteborg i augusti 2013. Här följer en kort levnadbeskrivning av Leif:

Leif Augustsson (1925-1998) fick sin utbildning på Göteborgs tekniska institut där
han tog ingenjörsexamen i ämnet kemi. Efter utbildningen blev han anställd på
SOAB som laboratorieassistent och därefter avancerade han till laboratoriechef. Under några år i början av 1970-talet var han verksam i Stenungsund, ditt forskning och laboratorieverksamheten i företaget flyttats. I mitten 1970-talet återvände han till Mölndal som produktionschef. Augustsson var senare yrkesverksam på Volvo och innehade dessutom även antikaffär på Såggatan i Majorna.

Hans stora intresse var Göteborgs historia, vilket ledde till engagemang i Göteborgs hembygdsförbund och Föreningen Gamla Masthuggspojkar. Särskilt värnade han om stadsbilden och var motståndare till det myckna rivandet under 1960-1970-talen. Bevarandet av Mölndals Kvarnby var en fråga som han också ivrigt arbetade för.

Utställning och bildspel om Partille IF

Föreningsarkivet publicerar idag ett bildspel och en utställning på Digitalt Museum om Partille Idrottsförening. Länk till utställningen.
Föreningen som bildades på 1920-talet har haft en mycket omfattande verksamhet och har under åren exempelvis haft sektioner i följande idrotter:
Fotboll, handboll, friidrott, tennis, bordtennis, skidor, vinteridrott.
Bildspelet finns nedan och på denna länk.

Föreningsarkivet årsmöte närmar sig 21 mars

Föreningsarkivets årsmöte kommer att gå av stapeln tisdagen den 21 mars 2016 klockan 18.30 i Utställningshallen, Kulturum, Gamla Kronvägen 56, Partille.

I anslutning till förhandlingarna kommer vi att bjudas på en föresläsning om och uppvisning av medeltida dans av tre dansanta museipedagoger från
Lödöse museum. De skall bland annat berätta om hur man, utifrån arkivkällor, kan rekonstruera bortglömda danser. Detta vill ni inte missa!