Lördag den 14:e november firar vi Arkivens dag i Jonsered.

Affish Arkivens dag i Jonsered

Arkivens dag 2020 infaller lördag 14:e november och firas i Equmeniakyrkan i Jonsered med utställningar, uppträdande samt föreläsningar. I år sätter vi särskilt fokus på samhället Jonsered.

Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland, Jonsereds hembygdsförening, Ett hem i Jonsered, Jonsereds IF, Östhjälpen och Partille kommun välkomnar alla till en eftermiddag med dramatiska scener, musik, sång, fika, utställningar och föreläsningar. Den äger rum i Equmeniakyrkan i Jonsered, kl. 11-15 lördagen den 14:e november 2020. Den ska även livesändas på Föreningsarkivets Facebooksida: www.facebook.com/foreningsarkivetsydvast.

Ett hem i Jonsered, Hembygdsföreningen, Jonsereds IF och Föreningsarkivet har olika slag av utställningar om olika aspekter av Jonsereds historia.

Föreläsningar också handlar om Jonsereds historia, samt Östhjälpens verksamhet, Jonseredshus i kommunarkivet, hur digitala arkiv kan användas för verklighetsbaserade utställningar, digitaliseringens utmaningar för föreningar och andra arkivbildare, Jonsereds IF:s historik, samt hur föreningar kan bevara sina arkiv.

Det blir även liveteater med musik och sång. Dörrarna öppnar kl. 10.45. Fika finns till försäljning.

Arkivens dag är gratis och ingen föranmälning behovs. Observera dock att Covid-19 restriktioner gäller för evenemanget. Hela programmet livesändas på Facebook.

Moderatorn är Kaisa Blank Nordmark, ordförande för Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland.

Programmet och vidare pressmaterial finns på http://foreningsarkivet-svg.se/pressrum

Till evenemangets sida